Blog

DEMOFILM: DE TRUC ZIT ‘M IN DE NATUUR

film marte meo elementenBij Marte Meo kijken we naar waar het in de natuurlijke ontwikkeling van kinderen in essentie om gaat. Deze essentiële elementen noemen we Marte Meo elementen. Door aandacht te geven aan deze elementen, kunnen kinderen met zelfvertrouwen en respect naar hun omgeving opgroeien. Hierna noem ik de 5 belangrijkste. Er zijn er nog véél meer, er valt nog véél meer over zeggen, en bovendien lopen ze in elkaar over.

Lees meer …
voorlezen
moeder leest voor

VOORLEZEN VERSTERKT DE BAND MET JE KIND

Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Ook versterkt het de band met je kind. Het programma BoekStart geeft op haar site waardevolle voorleestips.

Als het specifiek gaat om het versterken van de band en het contact met je kind, zet ik maar weer eens mijn Marte Meo-bril op. En dan breid ik, met die bril op, dit rijtje met voorleestips uit. Deze hebben allemaal te maken met “het wachten op, volgen van en benoemen van de initiatieven van het kind”.

Lees meer …

GRATIS KENNISMAKINGSAANBOD VOOR EEN FRISSE START

De vakantie is (bijna) voorbij, een nieuw schooljaar nabij. Maak gebruik van mijn gratis kennismakingsaanbod en start weer met frisse moed bij alles wat ‘moet’.

Omdat ik uit ervaring weet dat één sessie vaak al veel vertrouwen en helderheid kan scheppen, bied ik 3 ouders een gratis kennismakingsconsult aan.

Deze consulten zijn bedoeld voor ouders die in Groningen of omgeving wonen, met vragen of zorgen over de ontwikkeling van hun kind (tot 12 jaar) of over hun eigen rol als ouder. Meer informatie vind je hier.

Lees meer …

MARIA AARTS OVER MARTE MEO

Marte MeoIn een aantal blogs op deze website en in nog veel meer blogs op mijn facebookpagina @MarteMeoGroningen schreef ik over de kracht van de Marte Meo-methode. Hoogste tijd om de grondlegster ervan, Maria Aarts, zelf aan het woord te laten.

Maria Aarts

Maria Aarts werkte in de 70-er jaren met autistische kinderen en dat ging wonderbaarlijk goed. Een van de moeders vroeg Maria om haar dat ook te leren. Maria heeft haar geleerd hoe ze de ontwikkeling van haar kind kon ondersteunen in het alledaagse leven. Dit was de start van de methode Marte Meo, die nu internationaal steeds meer toepassingen heeft gekregen in allerlei opvoeding-, zorg en onderwijssettings. De methodiek wordt inmiddels in meer dan 30 landen wereldwijd succesvol ingezet (zie www.martemeo.com).

Zomerstop

De komende maand zal er geen blog van mij verschijnen. Tot daarna!

burnout leerkracht

STRESS IN HET KLASLOKAAL

Stress in de klas is besmettelijk, zo blijkt uit onderzoek (Social Science & Medicine, juni 2016). Het kan het gevolg zijn van een gebrek aan steun van de leerkracht, waardoor deze onvoldoende tegemoet kan komen aan de behoeften van de leerlingen. Met een gestreste klas als gevolg. Andersom kan ook. Een lastige, drukke klas kan de leerkracht stressklachten bezorgen, die daardoor minder dan anders in staat is om de leerlingen te bieden wat zij nodig hebben.

Bij een leerkracht die ik heb begeleid speelden beide kanten. Een combinatiegroep 6/7 die al vanaf de kleutergroep bekend stond als lastig: veel onrust, rumoer en geruzie. En een leerkracht die zich niet gesteund voelde door de directie. Een pittige combinatie!

Lees meer …

EMPATHIE ALS REMEDIE TEGEN SUGGESTIEVE VRAGEN

Koepossible-953169_640n is 6, zit in groep 3 en wordt, net als zijn klasgenootjes, opgeroepen door de schoolarts.

Het bezoek begint met een aantal testjes. “Koen, hoeveel is 1+1?”. Makkie, 2 natuurlijk. Dan wordt het moeilijker: “hoeveel is 5+3?”. Koen denkt diep na en komt op 9 uit. “Nee, probeer nog ‘s?” Koen: 7!

Lees meer …

EMPATHIE ALS REMEDIE TEGEN PESTEN

 

Kinderen die pesten hebben vooral moeite met het meevoelen wat een ander voelt, zogenaamde affectieve empathie. Kinderen die gepest worden, ervaren minder cognitieve empathie: begrijpen wat een ander voelt (bron: www.nji.nl n.a.v. proefschrift van Tirza van Noorden, promotie 24 juni 2016)

compassion-857724_640Sommige kinderen vinden het nog moeilijk om zich een beeld te vormen van wat er in een ander omgaat of van het effect van hun gedrag op anderen. Maar dat kunnen ze wél leren en daar hebben ouders en leerkrachten een belangrijke rol in.

Lees meer …

JIJ VOELT JIJ VOELT WAT IK NIET VOEL, EN DAT MÁG!

Zomervakantie 2005, mijn jongste zoon is 4. Ik lijk al de hele ochtend dingen te doen of te laten die hem boos maken, maar ik heb geen idee ‘wat’. Hoogste tijd om hem te vragen “wat doe ik verkeerd?” En hij antwoordt op luide toon, breed grijnzend: “A-L-L-E-S!!!”. De rest van de dag is zijn humeur opperbest.

boos kind

Vakantie, geen tijdsdruk, geen verplichtingen, geen vermoeidheid, mijn aandacht niet bij mijn werk maar bij m’n gezin; het maakte dat ik ontspannen kon reageren. Op een drukke doordeweekse werkdag had ik waarschijnlijk korte metten gemaakt met zijn korte lontje. Of beter gezegd: dat zou ik hebben geprobéérd…. Kans van slagen? Retorische vraag.

Lees meer …

NIEUW: VIDEO-IMPRESSIE

“De beelden vertellen het verhaal”, roep ik altijd over mijn Marte Meo coaching.

Momentopname 2 (3-6-2016 14-43)Daarom in deze blog weinig woorden en vooral beelden! Voor een video-impressie van een Marte Meo begeleidingstraject, kijk hieronder eerst naar deel 1, en dan naar deel 2.

Dianne, Johan en Sander, dank voor jullie vertrouwen. Het was een genot om met jullie te werken!


WEL EENS EEN ECHTE MOEDER ONTMOET?

Dit weekend las ik de column “Lieve moeder in de supermarkt, ga vooral zo door!” van Wilma van Esch en die raakte me vol in mijn hart. Net zoals Wilma werd geraakt door deze lieve moeder.

samen ontdekken basisvertrouwenMarte Meo – een zienswijze die in essentie gaat over basisvertrouwen, contact, empathie, samenwerking, zelfstandigheid en plezier -, deze moeder heeft het van nature in zich. Daar heb ik als Marte Meo-coach dan ook helemaal niks aan toe te voegen!

Lees meer …