CUPCAKES: HET GEHEIME RECEPT TEGEN BOOSHEID
Onze zoon (9) had regelmatig boze buien, kon weinig van zijn jongere zusje (7) verdragen. Wij zijn toen via via bij Pauke terecht gekomen en hebben haar om hulp gevraagd om de boze buien te verminderen en tips om het contact tussen broer en zus te verbeteren.
De ene keer kwam Pauke bij ons als de kinderen er waren om te filmen, wat in het begin best even raar is, ook voor de kinderen. Maar het went heel snel en dan denk je er eigenlijk niet meer aan dat je gefilmd wordt. De keer erop bespraken we de beelden (zonder kinderen erbij) en kregen we tips. Wij hebben dit ervaren als heel leerzaam, de beelden die je terug krijgt te zien zijn altijd positief en van daaruit krijg je tips en werk je verder. De boze buien van onze zoon zijn een stuk minder, en het contact tussen broer en zus is beter. Tuurlijk gebeurt er nog wel eens wat, maar het escaleert niet meer zoals voor die tijd. Het is best een stap om iemand te laten filmen in je huis, maar wij zijn enorm blij dat we de stap hebben genomen.
Ben en Saskia
Maar hoe zit dat nu met die cupcakes?
Ben en Saskia zijn aan de slag gegaan met het ondertitelen van wat hun zoon – ik noem hem Joost – doet, denkt en voelt. Zo voelt hij zich gezien. En gezien willen worden is de boodschap achter zijn gedrag. Hij heeft het nodig om – te midden van de drukte van het gezin en met een tamelijk aanwezig zusje (ik noem haar Jolijn) – ook gezien en geaccepteerd te worden in wie hij is. Zodat hij niet op een negatieve manier hoeft te vragen om aandacht.
We hebben dus niet zijn boze buien aangepakt, maar aan de hand van de videobeelden gekeken hoe deze ontstaan en opbouwen, en daarmee hoe ze voorkomen kunnen worden. Het gezien worden levert hem emotionele voeding op. Net zoals het eten van een cupcake het lichaam een lekker voldaan gevoel geeft. Op een hongerige maag kan je niet functioneren. Pas als die gevuld is kan je wat aan een ander geven. En dat heeft Joost ook ervaren.
Leuk, lekker en passend detail: een aantal filmsessies speelde zich in de keuken af, waar Ben en Saskia cupcakes en andere lekkernijen met de kinderen maakten.
En dan toch een dreigend conflict
Maar wat nu als het toch op ruzie dreigt uit te lopen? Dat hoort natuurlijk ook gewoon bij het leven. En waar kan je beter en veiliger leren omgaan met conflicten dan thuis? Daarin hebben Ben en Saskia hun zoon en dochter ondersteund. Waarbij ondertitelen opnieuw een sleutelwoord was.
Een voorbeeld. Saskia en Joost zijn bezig met de voorbereidingen voor het plaatsen van de door Joost zelfgebakken cupcakes in de oven. Is de oven op temperatuur? Staan alle cupcakes stevig op de bakplaat? Hoe zorg je dat je je vingers niet brandt? Precies op dat precaire moment meldt Jolijn zich luid en duidelijk: “mama, mama, wil je me helpen, wat moet ik doen?” Er is nog geen conflict, maar de spanning bij Joost loopt op als de aandacht verlegd dreigt te worden naar Jolijn.
Wat te doen??
“Jij weet niet wat je moet doen Jolijn (ondertiteling). Wacht maar even, ik ben nu eerst met Joost bezig en als dat klaar is, kom ik naar jou (positief leidinggeven)”.
Zo voelen zowel Jolijn als Joost zich gezien en kunnen zij erop vertrouwen dat hun ouders de aandacht eerlijk verdelen. En hoeft Joost daar niet op een negatieve manier voor op te komen of de leiding over te nemen.