Blogberichten

ECCE PUER: ZIE HET KIND!

Niet voor niets heb ik mijn praktijk Ecce! genoemd. Ecce! betekent namelijk Zie!

Ik help je te zien wat je kind/leerling jou nu eigenlijk wil vertellen. Zie het kind. Wat vaak terugkomt in mijn blogs en coaching is het belang van het wachten op en volgen van de initiatieven van je kind of leerling.

Wachten en volgen

Marcel van Herpen brengt het belang van wachten en volgen (observeren) in zijn filmclip prachtig in beeld. Door te wachten op en volgen van spontane initiatieven van kinderen, blijven ze in contact met zichzelf, en in hun eigen ritme. Dat zou zomaar kunnen verdwijnen als je ze te snel bevraagt, bemoedigt of instrueert, hoe goed bedoeld ook. Door te wachten bouwt je kind of leerling bovendien zelfvertrouwen op: “dit kan ik helemaal zelf!”. Zoals het het kind in het filmpje vergaat: hij neemt én krijgt ruimte om zelf te kijken hoe het spel gespeeld wordt en zijn eerste zet te doen…

Nou, waar wachten we nog op?
Daarop 😉
Zie het kind!

Medardo Rosso maakte in 1906 het beeld Ecce Puer (Zie het Kind). Het is een portret van een jongetje van een jaar of vijf, zes oud. Rosso maakte Ecce Puer nadat hij slechts een glimp had opgevangen van de jongen, kijkend door een raam, half bedekt door een gordijn. Hij wilde de blik van de jongen vastleggen. “Wat wil je mij vertellen? Ik kijk, en zie jou”, moet Rosso hebben gedacht. Wat wil jouw kind of leerling je vertellen?

Medardo Rosso maakte in 1906 het beeld Ecce Puer (Zie het Kind). Het is een portret van een jongetje van een jaar of vijf, zes oud. Rosso maakte Ecce Puer nadat hij slechts een glimp had opgevangen van de jongen, kijkend door een raam, half bedekt door een gordijn. Hij wilde de blik van de jongen vastleggen. “Wat wil je mij vertellen? Ik kijk, en zie jou”, moet Rosso hebben gedacht. Wat wil jouw kind of leerling je vertellen?

Sociale media delen:

Comments are closed.