EERST VEILIGHEID EN VERTROUWEN, DAN PAS LEREN
Maandag 21 november j.l. woonde ik de studiedag ‘Focus op hechting’ van de Associatie voor Interactiebegeleiding en Thuisbehandeling (AIT) bij. Het draaide deze dag om veiligheid en vertrouwen.
Mariska de Baat, onderzoeker/adviseur bij het Nederlands jeugdinstituut (NJi), liet een indrukwekkend filmpje zien waarin kinderen uit pleeggezinnen en gezinshuizen de hoofdrol hebben. Ze vertellen onder meer wat een veilig thuis betekent. Klik hier om dit fragment te zien en te horen: http://www.mijnanderethuis.nl/veiligheid.php.
Ik mag zijn wie ik ben, met alles wat ik heb
Kinderen hebben eerst een gevoel van basisveiligheid en vertrouwen in de ander nodig, voordat zij toe zijn aan dingen leren. Anders gezegd: om te kunnen openstaan voor “zo hoort het” of “dit moet zo” moeten zij eerst “ik mag zijn wie ik ben, met alles wat ik heb” kunnen ervaren. Eerst contact, dan contract. Bij pleegkinderen geldt dit belang van het bouwen aan basisveiligheid en vertrouwen des te sterker.
Marte Meo video-interactiebegeleiding is van grote meerwaarde bij het werken aan basisveiligheid en vertrouwen. Denk aan:
- de behoeften en signalen van het kind leren herkennen
- met volle aandacht meeluisteren en -kijken met het kind
- het oordeelloos benoemen van alles wat het kind voelt, denkt of doet
Als we er helemaal – zonder oordeel – voor het kind kunnen zijn, en het kind dat ook voelt, komt het vanzelf in de leerstand.
Meer weten? Neem dan contact met mij op.